Forløbet indeholder viden om diagnoserne Autisme/ADHD/ADD, og hvordan de påvirker barnets adfærd og reaktionsmønstre.
Vi tager udgangspunkt i deltagernes konkrete problemstillinger og udfordringer. Indholdet er dialogbaseret, og nedenstående emner er bud på hvilke ting, vi kan komme omkring, for at deltagerne kan få de redskaber med, som passer til deres situation.
- Psykoedukation –viden om diagnose. Her er det muligt at tage netværk/øvrig familie med.
- Belastning –Konkrete fysiske øvelser til at få ro på nervesystemet og øge robusthed. Hjælp til at forstå hjernens alamsystem.
- Kommunikation –Intro til sociale historier, tips og tricks til at forbedre kommunikationen.
- ”Struktur/overblik//forberedelse” - De 10 H’er, kriseplan, risikofyldte situationer.
- Redskaber til at afdække stressfaktorer i forskellige situationer. Intro til diverse spørgeskemaer og måder at få information på.
- Redskaber til håndtering af evt. problemskabende adfærd. Trafiklys, kravtilpasning, kravkapacitet.
- Pubertet - Hvad sker der i krop og hjerne. Redskaber til at tale med barnet/den unge