Matchkonsulent kommer på besøg hos jer, som ønsker at blive plejefamilie, hvor forventninger til samarbejdet italesættes og tydeliggøres. Indholdet for det første besøg er blandt andet:
Præsentation af det tætte samarbejde
Familie- og Handicapafdelingen, Hjørring Kommune, ønsker et tæt samarbejde mellem plejefamilie, børne- og ungerådgiver og familieplejekonsulent. Der er tale om et ligeværdigt samarbejde, men hvor rollerne er forskellige, og hvor vi deraf har forskellige opgaver ind i en succesfuld anbringelse.
Samvær
Plejeforældrene skal understøtte barnets samvær med familie og netværk, både før under og efter samvær. Plejefamilien skal overføre kostpenge til forældrene ved samvær på minimum 3 sammenhængende døgn jf. KL’s takstabel. I kan læse mere om hvad der betragtes som 3 sammenhængende døgn i håndbogen til plejefamilier.
Gå til håndbog for plejefamilier
TSOP/Uddannelse/Grundkursus
Plejefamilien skal foruden det lovpligtige grundkursus deltage i tæt støttet opstartsforløb (TSOP) samt i de 2 lovpligtige efteruddannelsesdage (kurser), som Familie- og Handicapafdelingen tilbyder. Vi ser meget gerne at begge plejeforældre deltager.
Ferie med plejebarnet
Plejeforældrene holder ferie med plejebarnet, medmindre plejebarnet er hos sine biologiske forældre eller andet netværk i ferien. Plejeforældrene modtager honorering og godtgørelse for kost og logi under afholdelse af ferie med plejebarnet. Hvis det i særlige tilfælde aftales med børne- og ungerådgiver ved Familie- og Handicapafdelingen, at plejeforældrene holder ferie uden plejebarnet, vil der ikke blive udbetalt godtgørelse for kost.
Tavshedspligt
Fortrolige oplysninger som plejefamilien får kendskab til som plejeforældre må ikke deles. Tavshedspligten fortsætter også efter plejeforholdets ophør eller hvis et påtænkt plejeforhold ikke opstartes. Tavshedspligten gælder også plejefamiliens biologiske børn/øvrige plejebørn.
Honorering/honoreringsmodel
Der er tale om en gennemsnitsmodel, hvor plejeopgaven honoreres i trin 1-5, ud fra en vurdering af plejeopgavens gennemsnitlige belastningsgrad over tid. Det betyder også, at plejekontrakter i udgangspunkt ikke genforhandles løbende, hvilket bl.a. giver plejefamilien en tryghed i en fast honorering (og dermed stabil indkomst) plejeanbringelsen ud. Samtidig stilles plejeforældrene ikke et dilemma, hvor de kan opleve, at hvis de løser deres plejeopgave godt, sættes de ned i honorering.
Hvis besøget afholdes i forbindelse med et match til et konkret plejebarn, vil plejeforældrene på besøget blive oplyst, hvad den konkrete plejeopgave er vurderet til af belastningsgrad og honorering, samt krav til erhvervsarbejde ved siden af plejeopgaven.
Gå til trinfastsættelsesmodellen
Opfølgningsprocedurer og hyppighed
Der følges op første gang senest 2 uger efter konkret anbringelsestidspunkt. Herefter hver 6 uge. Efter det første år er opfølgningshyppigheden minimum hver 3 måned. Den første opfølgning kan afholdes telefonisk, men dette vurderes af børne- og ungerådgiver selvfølgelig på baggrund af dialog med jer.
Opfølgningen tilrettelægges desuden i udgangspunktet samtidig med det personrettede tilsyn. Der skal afholdes fysiske opfølgningsmøder med deltagelse af relevante parter minimum 2 gange årligt. Øvrige opfølgninger kan tilrettelægges ved hjælp af telefoniske opkald, virtuelle møder, netværksmøder og lignende.
Statusudtalelser
Plejeforældrene skal udarbejde en ICS-statusrapport første gang 3 måneder efter anbringelsen, herefter minimum 2 gange årligt forud for opfølgningsmøderne. ICS-statusrapporten skal være tilsendt børne- og ungerådgiver senest 10 arbejdsdage inden det planlagte opfølgningsmøde medmindre andet er aftalt.
Gå til ICS-rapportskabelonen
Supervision/hyppighed og deltagelse
Plejefamilien har ret til supervision, og det forventes samtidig, at plejefamilien deltager i supervision. Det første år af anbringelsen tilrettelægges der supervision minimum en gang om måneden, herefter fastlægges hyppigheden ud fra familieplejekonsulents vurdering, og i dialog med plejefamilien, dog minimum fire gange årligt.
Visualisering af plejefamilien
Plejefamilien laver en præsentation af familien i billeder med henblik på udlevering til forældrene og barnet. Visualiseringen kan fx indeholde billeder af værelse, huset, kæledyr, plejeforældrene mm.
Kontakt til evt. anbringende kommuner
Har plejefamilien andre plejebørn fra egen eller andre kommuner, henvender matchkonsulent sig til den/disse kommuner for at sikre, at der er et match plejebørnene imellem.
Tilsynsrapporter
Matchkonsulenten anmoder plejefamilien om at fremsende tilsynsrapporter fra socialtilsynet til matchkonsulenten.
Konkret barn præsenteres i overordnede termer
Plejeforældrene oplyses om det konkrete plejebarn i overordnede termer, såfremt besøget afholdes i forbindelse med et match til et konkret plejebarn. Handleplanen udleveres først i forbindelse med anbringelsen af barnet.
Plejebarnet indgår som en integreret del af familien
Plejebarnet indgår som en integreret del af plejeforældrenes familie, og som en naturlig del af plejefamiliens sociale liv, medmindre andet er beskrevet i barnets handleplan. Plejeforældrene dækker plejebarnets aktuelle og fremtidige behov for omsorg og udvikling samt støtte og stimulering med respekt for plejebarnets forudsætninger, personlighed og kulturelle baggrund. Plejeforældrene skal samarbejde med plejebarnets biologiske forældre på en anerkendende og respektfuld måde. Plejeforældrene skal udvise loyalitet og et positivt samarbejde med Hjørring Kommune og den biologiske familie samt være åbne for og parate til at tale om eventuelle udfordringer.
Håndbog til plejefamilier
Under samtalen bliver I introduceret til håndbogen for plejefamilier, som er en digital håndbog, som findes på Hjørring Kommunes hjemmeside
Læs håndbog for plejefamilier
Hjørring.dk - bliv plejefamilie
Under samtalen bliver I fortalt om Hjørring Kommunes hjemmeside. Under siderne for plejefamilier kan I læse om fx TSOP, supervision, følgeudgifter til anbringelsen mm. Læs mere på:
www.hjoerring.dk/blivplejefamilie