Chatbotten MUNI vinder innovationspris

Hjørring Kommune har sammen med de 35 andre kommuner, som står bag chatbotten MUNI, onsdag modtaget Innovationsprisen ved Digitaliseringsprisen 2022.

Publiceret 25-03-2022

MUNI er en chatbot som hjælper borgere i store dele af landet med svar på spørgsmål om kørekort, flytning, pas og lægeskift.

Det er det kommunale samarbejde ”Den Digitale Hotline,” der står bag chatbotten MUNI. Chatbotten, der blev lanceret i 2020, sikrer en større tilgængelighed til det offentlige. MUNI er synlig på 36 kommuners hjemmesider og kan hjælpe med spørgsmål uanset, hvor i landet man bor.

Chatbotten håndterer også lokale forhold for de kommuner, der er med i samarbejdet - for eksempel åbningstider, adresser, priser osv. Skulle chatbotten komme til kort, bliver borgeren tilbudt at tale direkte med en medarbejder over telefonen.

Den Digitale Hotline - i daglig tale DDH - er et samarbejde mellem 44 kommuner om et fælles virtuelt call-center. Gennem et digitalt samarbejde hjælper medarbejderne i Den Digitale Hotline borgere telefonisk 60 timer om ugen og på tværs af kommunegrænser med at navigere i digitale selvbetjeningsløsninger og med generelle spørgsmål. Den Digitale Hotline betjener en samlet befolkning på 2,4 mio. borgere og håndterer årligt omkring en million telefonopkald.

Formålet med samarbejdet om MUNI er at sikre en funktion, hvor borgerne kan få hjælp døgnet rundt samtidig med, at samarbejdet har sikret en lavere pris for de deltagende kommuner. MUNI har modtaget 1.700 borgervurderinger, og tilfredsheden med den digitale hjælper er generelt høj.

Chatbotten, der er leveret af IBM Watson, er et pionerprojekt og det største offentlige samarbejdsprojekt inden for chatbots i Danmark.

I begrundelse for prisen stiger dommerne:

Projektet er bygget på et enestående og bredt kommunalt samarbejde. Det bruger på forbilledlig vis ny teknologi på en innovativ måde. Man formår at udnytte stordriftsfordele, samtidig med at det giver plads til de individuelle løsninger hos de enkelte kommuner

Den Digitale Hotline var også i 2019 og 2020 nomineret til Digitaliseringsprisen som en offentlig institution, der har vist en ny vej inden for it-udnyttelse i det offentlige.

Bag prisen står Digitaliseringsstyrelsen, Danske Regioner, Djøf, Rambøll, KMD, DANSK IT og Charlie Tango. Digitaliseringsprisen fremhæver og belønner succesfulde og værdiskabende digitaliseringsinitiativer, der gavner samfund og borgere, og som tjener til inspiration for andre og kommende projekter.

Digitaliseringsprisen blev uddelt for første gang i 2004.