Forord
Kære leder og medarbejder i Hjørring Kommune,
I Hjørring Kommune lykkes vi med mange ting. Vi er en veldrevet og ambitiøs kommune, som på mange måder er inde i en positiv udvikling. Som kommune er vi stolte af den velfærd og den service, vi dagligt leverer til borgere og virksomheder.
Men rammerne for vores opgaveløsning er i forandring. Den demografiske udvikling udfordrer vores muligheder for at levere den ønskede velfærd, da det er og bliver vanskeligt at rekruttere den nødvendige arbejdskraft. Arbejdsstyrken bliver mindre i de kommende år, idet mindre årgange kommer ind på arbejdsmarkedet – samtidig med at store generationer går på pension. Derudover er der ikke er en tilstrækkelig søgning mod velfærdsuddannelserne. Det medfører en uoverensstemmelse mellem de ressourcer og kompetencer, vi har behov for, og de ressourcer og kompetencer, der er tilgængelige.
Som kommune ser vi ind i to udfordringer, som vanskeliggør vores mulighed for at levere den velfærd og service, som vi er stolte af.
En kapacitetsudfordring – vi har brug for, at flest mulige i deres arbejdsliv vælger os til, og når det ikke er tilstrækkeligt, skal vi finde kapaciteten på anden vis.
En kompetenceudfordring – vi skal kunne rekruttere de kompetencer, vi har brug for, og når det ikke er muligt, skal vi finde løsninger på at bruge de kompetencer, der er tilgængelige for os.
HR-strategiens primære formål er at sætte rammerne for, at vi lykkes med kapacitets- og kompetenceudfordringen bredt i Hjørring Kommune. Det skal ske ved iværksættelse af en række forpligtende indsatser på tværs af forvaltningsområderne, som alle bidrager direkte eller indirekte til at skabe kapacitet og udnytte de kompetencer, vi har tilgængelige.
Med HR-strategien ønsker vi at skabe rammerne for, at Hjørring Kommune både lykkes med at være en stabil driftsorganisation og en nytænkende udviklingsorganisation. Vi er afhængige af at kunne mestre begge dele – og i dén opgave har Hjørring Kommunes samlede ledelse et særligt og fælles ansvar for at lykkes.
Vi er en kommune med en stærk samarbejdskultur, både i forhold til borgere og virksomheder, og internt på vores arbejdspladser, hvor samarbejdet tager udgangspunkt i værdiordene tillid, dialog og arbejdsglæde. Derfor realiseres strategien heller ikke udelukkende i ledelseskæden, men i et samarbejde mellem alle kommunens ansatte. Det forudsætter en høj grad af medarbejderinddragelse og medarbejderskab.
For at lykkes med strategien i sin helhed er det særligt vigtigt, at tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter inddrages, og at samarbejdet med ledelsen styrkes. HR-strategien og Hjørring Kommunes ledelsesgrundlag supplerer hinanden og er retningssættende for tillidsrepræsentanternes, arbejdsmiljørepræsentanternes og ledelsens samarbejde om at styrke vores gode og fælles arbejdsplads.
Et repræsentativt antal af ledere og medarbejdere har været involveret i strategiens tilblivelse. Det samme har både OmrådeMED og Hovedudvalget. Strategien bygger desuden på egne HR-data, erfaringer fra andre kommuner samt forskning.
Udfordringsbilledet er vanskeligt og derfor er strategien langsigtet og ambitiøs. Strategien sætter de overordnede rammer for hvad vi vil, og hvad vi er nødt til at lykkes med bredt set i Hjørring Kommune.
Økonomiudvalget
Hjørring Kommune, den 6. november 2024.