Ny ældrelov

1. juli 2025 træder den nye ældrelov i kraft. Det betyder ændringer i den måde vi tilrettelægger og udfører vores ældreomsorg på. 

Her på siden kan du som medarbejder finde info om ældreloven. 

Siden udbygges løbende efterhånden som arbejdet med at implementere ældreloven i Hjørring Kommune skrider frem.

Spørgsmål og svar om ny ældrelov

Ældreloven er en rammelov, som sætter rammerne for fremtidens ældreomsorg med fokus på borgerens livsglæde, selvhjulpenhed og tid til omsorg og nærvær.

Regeringens intension med ældrereformen er, at ældreplejen skal understøtte vores muligheder for at ældes på en måde, som understøtter et liv med mest muligt livsglæde, og at vi hver især kan være og gøre det vi værdsætter.

Med ældreloven adskilles serviceloven fra ældreplejen for borgere der er nået pensionsalderen.

Det betyder i praksis at:

  • Loven styrker borgernes rettigheder med øget fokus på medindflydelse og individuelle behov.
  • Faste teams bliver kernen i fremtidens ældrepleje - kontinuitet og nærhed er nøgleordene.
  • Rehabilitering og forebyggelse skal integreres med pleje og omsorg for at fremme selvhjulpenhed.
  • Sundhedslovsopgaver indarbejdes for at skabe mere sammenhængende borgerforløb.
  • Der er større krav til tværfagligt samarbejde – og en forventning om, at det skal ske effektivt.
  • Kommunerne får større frihed til at tilpasse indsatsen lokalt, men også et større ansvar for at levere kvalitet.
  • Civilsamfundet inddrages mere aktivt for at skabe bredere støtte omkring borgerne.
  • Ældreloven tager afsæt i værdier som livskvalitet og værdighed - og det skal afspejle sig i praksis.
  • Loven giver mulighed for at nytænke ældreplejen - men kræver også, at vi tager ansvar for implementeringen.
  • Den ældres selvbestemmelse
    - Ældre borgere skal have muligheden for at træffe beslutninger om deres egen pleje og livssituation. Dette princip støtter borgers autonomi og ret til at bestemme over eget liv.

  • Tillid til medarbejderne og den borgernære ledelse
    - Der skal være tillid til, at medarbejderne udfører deres arbejde professionelt og med respekt for borgerne. Ledelsen skal være tæt på borgerne og medarbejderne for at sikre sammenhængene og effektive forløb.

  • Et tæt samspil med pårørende, lokale fællesskaber og civilsamfund
    - Med ældreloven er der ønske om at fremme samarbejdet med pårørende, lokale fællesskaber og civilsamfundet for at skabe et støttende netværk omkring den ældre.

Principperne er fundamentale for at sikre, at ældreplejen er tilpasset den enkelte borgers behov og livssituation, og at den leveres med respekt og værdighed.

Centralt for alle fælleskommunale indsatser er, at de indeholder en forebyggende, rehabiliterende og vedligeholdende tilgang til levering af indsatsen.

Det forebyggende, rehabiliterende og vedligeholdende sigte indebærer, at borgeren og medarbejderen samarbejder om at vedligeholde og styrke borgerens selvhjulpen hed ud fra de individuelle behov, som borgeren har.

Indsatserne tilrettelægges i samarbejde med borgeren ud fra hensyn til det hverdagsliv borgeren lever, de omgivelser borgeren er en del af, og de relationer borgeren har.

  • Borgere der har opnået folkepensionsalderen og har behov for pleje og omsorg på grund af nedsat funktionsevne
  • Borgere under folkepensionsalderen, når det efter en samlet vurdering af borgerens livssituation vurderes, at behovet for pleje og omsorg svarer til det behov, som ældre der har nået folkepensionsalderen, kan have
  • Borgere på aktivitetscentre, ældrecentre, i træningsenheden (§86), borgersundhed (§79) og i botilbud visiteres også efter ældrelovens bestemmelser

I Hjørring Kommune er vi i en proces, hvor der skal laves en afklaring og definition på målgruppen under folkepensionsalderen, samt hvordan man arbejder med snitflader og overgange til ældrelov for borgere på botilbud.

Hvornår bliver man som borger omfattet af Ældreloven?

  • Alle nye borgere på 67 år eller derover, der visiteres fra 1. juli 2025, bliver automatisk omfattet af Ældreloven.
  • Alle eksisterende borgere på 67 år eller derover omfattes af Ældreloven, hvis deres funktionsniveau ændres og de har brug for mere/mindre hjælp end de får i dag. 
  • Alle eksisterende borgere på 67 år eller derover med uændret funktionsniveau bliver omfattet af Ældreloven via planlagt revisitering fra Myndighed Ældre senest 1. juli 2027.

Ældreloven træder i kraft pr. 1. juli 2025. 

Når loven træder i kraft, er vi ikke nødvendigvis klar til det i Hjørring kommune, vi vil gerne sikre på, vi gør det rigtige, og de tiltag vi vælger at implementerer har den rette hensigt. Vi gør heldigvis meget i Hjørring Kommune i dag, som understøtter dele af lovgrundlaget, hvorfor vi ikke har travlt.

Kompetenceudvikling

Der vil i løbet af 2025 og 2026 ske kompetenceudvikling for medarbejdere og ledere i relevant omfang.

Der er lavet et partnerskab med UCN og SOSU nord som sammensætter kompetenceforløb for relevante medarbejdere og ledere.

Vi er ved at få et overblik over de muligheder der er, og der afholdes møder med både UCN og SOSU nord.

Der skal ansøges om kompetenceudvikling forår 2025 og forår 2026, hvorfor vi ikke er sikret kompetenceforløbene allerede i 2025. Der kommer information ud så hurtigt som muligt.

Implementering

Vi kan ikke sige så meget endnu ift implementeringen, da der er mange processer i implementeringen af ældreloven, der er en politisk procesplan og en administrativ procesplan som kommer til at køre parallelt med hinanden.

Vi kommer til at sammensætte arbejdsgrupper ift konkrete fokusområder, hvor relevante ledere og medarbejderrepræsentanter inddrages.

Ældrereformen skal være fuldt implementeret pr. 1. januar 2027.

Helhedspleje omfatter følgende:

  • Personlig hjælp og pleje
  • Hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver m.v. i hjemmet
  • Genoptræning af fysisk funktionsnedsættelse forårsaget af sygdom
  • Forebyggelse

Helhedsplejens princip er, at hjælpen skal gives ud fra et forebyggende, rehabiliterende og vedligeholdende sigte.

Formål:

  • At skabe rummelighed og fleksibilitet
    - ved at organisere sig med få pakker/forløb
  • Sikre sammenhæng og helhed:
    -ved at organisere sig i faste teams, koordinering, sikre rette ressourcer/bemanding.
    - ved at lykkes udover lovens krav: ift. sygeplejen, rehabilitering, pårørende fokus, hjælpemidler mm.

Helhedsplejen tilrettelægges og udføres ud fra:

  • En helhedsorienteret indsats med hensynstagen til modtagerens livssituation
  • Tværfaglighed
  • Kontinuitet, fleksibilitet og sammenhæng i hjælpen med færrest mulige forskellige udførende medarbejdere i hjemmet.
  • Modtagerens selvbestemmelse og løbende indflydelse på hjælpen.

I Hjørring Kommune går vi snart i gang med processerne ift at beskrive de forløb, der skal erstatte de pakker, der visiteres efter i Hjørring kommune i dag. Det skal dog ske ud fra den retning vores SÆH-udvalg vælger at sætte ift ældreloven.

Det gælder også for arbejdet med at implementere faste teams, og derfor kan vi ikke sige mere om det på nuværende tidspunkt.

Det skal dog nævnes, at vi fortsat har serviceloven, og borgere der ikke er i målgruppen for ældreloven vil blive visiteret efter serviceloven.

Det forventes desuden, at der med Sundhedstrukturreformen tages beslutning om, at sygeplejen §138 bliver en del af helhedsplejen.

Her er vi heldigvis langt i Hjørring kommune, da vi på flere botilbud og alle ældrecentre har ansat sygeplejersker. Desuden lavede man for 2 år siden en samorganisering, som har integreret syge- og hjemmepleje i det vi i dag kender som Sygehjemmeplejen.

  • Myndighed vurderer ud fra borgers funktionsevnetilstande, hvilket forløb borger kan tildeles.
  • Myndighed tildeler borger et forløb ud fra princippet om, at det skal være et sammenhængende og rummeligt pleje- og omsorgsforløb.
  • Pleje- og omsorgsforløb findes i få forløb (3-5)
  • Lovgivningen har virkning fra 1. januar 2025
  • Den enkelte kommune skal tage politisk stilling til, om man ønsker at etablere lokalplejehjem.
  • Aktieselskab ejet af kommunen, men drevet af en professionel bestyrelse, som får ansvaret for økonomi og drift.
  • Midlertidige ophold.
  • Vi skal tilbyde mindst ét dagligt måltid mad i form af en hovedret leveret til personer, der er omfattet af loven, som bor i eget hjem, og som ikke selv kan udføre madlavningen på grund af nedsat funktionsevne.
  • Vi skal desuden tilbyde madordning i form af fuld forplejning til personer, der bor på ældrecentre, plejeboligbebyggelse for ældre og personer med handicap samt til friplejeboliger.
  • Kommunen skal skabe grundlag for at personer, der modtager tilbud efter ældreloven, kan vælge mellem to eller flere leverandører.
  • Leverandører af pleje- og omsorgsforløb skal tilbyde et sammenhængende forløb, og skal kunne levere alle de elementer, der indgår i helhedspleje.
  • Fokus på at understøtte en alderdom med mest mulig selvstændighed.
  • Kommunen skal sikre en generel forebyggende indsats til ældre borgere inkl. opsøgende indsatser målrettet borgere, hvor der vurderes at være et forebyggelsespotentiale.
  • Kommunen kan iværksætte generelle tilbud med aktiverende og forebyggende sigte.
  • Der skal være et samarbejde med frivillige sociale organisationer
  • Kommunen kan yde støtte til frivilligt arbejde på ældreområdet

Politisk niveau

Drøftelser om ældrereformen foregår løbende på politisk niveau og der er sat en politisk retning.

Styregruppe

Det er chefgruppen, som tager de overordnede beslutninger.

Koordineringsgruppen

Består af Heidi Lynge Løvschall, Charlotte Færch, Gitte Højmark (EOJ), Annemette Rønn og Ann Brix Lytzen.

Koordineringsgruppen har overblikket over opgaverne ifm implementering af ældreloven, og hvilke arbejdsgrupper der skal nedsættes, medlemmerne af grupperne og tilbagemeldinger til chefgruppen ift beslutninger.

Arbejdsgrupper

Der vil kontinuerligt finde medinddragelse sted, hvor relevante parter i organisationen inddrages til drøftelser, fx om pleje- og omsorgsforløb, snitflader ml. Servicelov og Ældrelov mm.

Information

Der er udarbejdet en kommunikationsstrategi, hvor der lægges plan for den information der skal sendes ud til de forskellige målgrupper og på hvilken måde.

Informationer om arbejdet med implementeringen af ældreloven formidles gennem områdeledergruppen på SÆ og via medlemmer i arbejdsgrupperne. Der suppleres med nyhedsbrev, som sendes ud ved behov til relevante ledere. 

KL har lavet et partnerskab med UCN og SOSU Nord, som sammensætter kompetenceforløb for relevante medarbejdere og ledere

  • National aftale, hvor der er afsat 23,7 mio. til kompetenceudvikling ift. med ældrereformen
  • Danske SOSU-skoler og Danske Professionshøjskoler er leverandører
  • Fokus er praksisnær kompetenceudvikling og implementeringsstøtte til helhedspleje

Vi er ved at få et overblik over de muligheder der er, og der afholdes møder med både UCN og SOSU Nord.

Der skal ansøges om kompetenceudvikling forår 2025 og forår 2026, hvorfor vi ikke er sikret kompetenceforløbene allerede i 2025.

Der er nedsat en arbejdsgruppe med fokus på ovenstående.