Formålet med projektet er at tilpasse idrætsundervisningen i folkeskolen til børn med særlige behov ved hjælp af co-teaching som primær indsats. Elever med forskellige udfordringer som autisme, ADHD eller andre særlige behov oplever ofte barrierer i idrætsundervisningen, og 'Bevægende idræt' sigter mod at skabe større glæde og lyst til idræt for disse elever.
I det igangværende skoleår (2023/24) implementeres co-teaching i udvalgte årgange som en systematisk pædagogisk tilgang til idrætsundervisningen. Derudover udarbejdes en e-guide over egnede idrætsfritidstilbud målrettet elever med særlige behov.
Projektet inkluderer også løbende workshops med deltagende lærere og pædagoger, hvor fokus er på teori og praktiske erfaringer inden for inkluderende idrætsundervisning.
De foreløbige resultater fra projektet viser, at der er en statistisk forskel i oplevelsen af idrætsundervisningen mellem børn med og uden særlige behov. Børn med særlige behov rapporterer generelt mindre glæde og sjov i idrætsundervisningen og føler sig mindre værdsat af lærere og pædagoger.
Projektleder lektor og Ph.d. Anette Bentholm fra UCN opfordrer til dialog og engagement i projektet og kan kontaktes på anb@ucn.dk for yderligere oplysninger.
Deltagende kommuner i projektet inkluderer Vordingborg, Sønderborg, Hjørring og Aalborg, hvor Sindal Skole repræsenterer Hjørring Kommune.
Vi ser frem til at følge med i projektets fortsatte udvikling og de kommende resultater, der forventes at have stor betydning for inklusionen og glæden i idrætsundervisningen for alle elever.