Hovedudvalget sætter formelt valg og udpegning til MED- og arbejdsmiljøorganisationen i gang.
Valgperioden denne gang er 1. januar 2024-31.12.2025.
Valget sker i 3 spor.
- Arbejdsmiljørepræsentanter vælges fra arbejdspladsniveau og op gennem områderne.
- Medlemmer til MED-udvalgene udpeges af Hovedorganisationerne på alle niveauer over arbejdspladsniveau.
- Lederrepræsentanterne vælges af lederne selv mellem sig efter de bestemmelser der står i MED-aftalen.
Hovedudvalget har følgende opgaver for eget udvalg i forbindelse med valg og udpegning:
- Lederrepræsentanter til Hovedudvalget.
Direktionen drøfter, hvem der skal være ledelsesrepræsentanter i Hovedudvalget. Der er plads til 2-4 ledere, hvoraf én lederrepræsentant SKAL være en del af en arbejdsmiljøgruppe på arbejdspladsniveau.
- Indberetning af ny sammensætning.
Sekretariatet oplyses om navne på ledelsesrepræsentanter senest den 1. november.
* SÆRLIGT FOR HOVEDUDVALGET
Arbejdsmiljø- og Medarbejderrepræsentanter
Valget til AMR til Hovedudvalget sker ved koordinerede valg den 16. november.
Alle valgte arbejdsmiljørepræsentanter inviteres til at deltage.
Der vælges 3 arbejdsmiljørepræsentanter til Hovedudvalget
• 1 fra Sundhed, Ældre og Handicap
• 1 fra Børn, Skole og Unge
• 1 samlet fra øvrige forvaltninger
Navne på AMR kendes derfor den 16. november
Hovedorganisationerne udpeger de medarbejderrepræsentanter som skal indgå i Hovedudvalget. Navne opsamles i MED-databasen 1. januar 2024.
- KONSTITUERING OG KLAR TIL START
På første møde i den nye periode konstituerer Hovedudvalget sig med med formand, næstformand. På dette møde gennemgås endvidere Hovedudvalgets arbejdsgrundlag.
Sekretariatet opsamler rollerne i MED-databasen.