Tips til rygereducering i arbejdstiden

Alle mennesker er forskellige. Derfor skal du selvfølgelig vælge de tips, der passer dig bedst.

Lav rod i dine rygevaner:

  • Udskyd al rygning. Start eventuelt med to minutter og forlæng langsomt tidsrummet.
  •  Ryg i løbet af din arbejdstid et cigaretmærke, du ikke kan lide. Det er med til, at du kun ryger dem, du virkelig behøver.
  •  Ryg i stilhed uden at snakke. Det fjerner det hyggelige og sociale i at ryge.
  •  Luk øjnene, mens du ryger. En stor del af det at ryge, er det visuelle. Samtidig skærpes smage- og lugtesansen, når du fjerner synet.
  • Smag ordentligt på cigaretten. Overvej om du har brug for hele cigaretten.
  •  Skift kaffe ud med vand eller te i en periode. Du kan drikke kaffe igen, når du ikke længere kobler det med cigaretter.
  •  Forkort dine cigaretter. Klip for eksempel en centimeter af, eller skod cigaretten en centimeter, før du plejer.

Stop med at ryge med e-kvit

Hvilke konsekvenser har rygning?

Rygere mister i gennemsnit otte til ti år af deres liv, og halvdelen af alle rygere, der ikke stopper med at ryge, dør af en sygdom, de har fået af rygning. Det er dokumenteret, at rygning øger risikoen for en række sygdomme:

Hvordan stopper jeg med at ryge?

Du har fem gange større chance for at blive røgfri, hvis du får hjælp.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du kombinerer flere metoder og værktøjer, fx rygestopkursus og brug af medicinske hjælpemidler.

Hvor kan jeg få hjælp?