Læsning i 5. klasse:
For elever på mellemtrinnet forudsættes det, at afkodningen for de flestes vedkommende er mere eller mindre sikker. Det er nu afgørende for den videre læseforståelse, at læsningen bliver flydende (automatiseres), så eleverne opnår hurtig, præcis og udtryksfuld læsning.
For at kunne oplæse korrekt skal den automatiserede læsning med præcision og passende hastighed være på plads. Derefter skal man kende prosodiske forskelle i fx dialog, fortællerstemme, lister, versaler eller andet. Det kræver god tekstkendskab at læse og oplæse, så forståelsen er med, og derfor er viden om tekster og læseforståelsesstrategier også afgørende.
Pejlemærkerne i 5. klasse er:
- læse tekster op med tydelig artikulation og betoning, samt bruge kropssprog og stemme som udtryksmiddel.
- anvende sikre og automatiserede afkodningsstrategier til læsning af kendte og nye ord i alderssvarende tekster.
- læse sprogligt udviklende tekster og bruge forskellige læseforståelsesstrategier.
- søge ordforklaring til forståelse af ord og fagudtryk.
- tilpasse læsehastighed, præcision og læsemåde til formål, genre og sværhedsgrad.
- udtrykke forståelse af det læste mundtligt og skriftligt.
- gengive hovedindholdet af fagtekster.
- anvende et fagspecifikt sprog i fagene.
- formulere en sammenhængende tekst med en tydelig tekststruktur.
- formulere sig i et sprog der passer til genren.
- læse lix 25-30.
Faste tiltag i undervisningen i 5. klasse:
- der arbejdes med flydende læsning via gentaget læsning som: makkerlæsning, ekkolæsning, læseteater osv.
- der arbejdes konkret og explicit med læseforståelsesstrategier.
- der læsetrænes hjemme hver dag i ca. 15-20 minutter.
- fælles romanlæsning og genrelæsning.
- skrivning og læsning i tæt forbindelse, hvor og eleverne skal vænnes til at iagttage tekststrukturer og genretræk og reproducere dem i egne tekster
- eleverne lære at analysere og forstå stadig mere komplekse tekster.
- elevernes fortsatte arbejde med udvikling af ordforråd og begreber.
- læsning og skrivning udvikles i et fortsat samspil.
Tegn på læring i 5. klasse:
- Eleverne læser alderssvarende tekster hurtigt og sikkert, og med god forståelse.
- Eleverne er i stand til at anvende afkodningsstrategier, når de møder ord, de ikke kender. Et eksempel på en afkodningsstrategi kan være stavelsesdeling eller morfemgenkendelse.
- Eleverne er i stand til og kan anvende forskellige hukommelsesstrategier.
- Eleverne kan udfylde “tomme pladser” i en tekst.
- Eleverne kan udlede hovedindholdet og delemner i en tekst.
- Kan finde argumenter for og imod i argumenterende tekst.
- Eleverne kan udtrykke sig skriftligt i længere genre-bestemte tekster.
Vurderinger og test i 5. klasse:
- Staveprøve 3, Tekstlæseprøve 5/6
- Evt. ordblindetest.
Indsatser i 5. klasse:
- Tilpasset læseløft til de elever, som ikke endnu har opnået automatiseret læsning.
Det kan forældrene gøre:
På mellemtrinnet handler det om at blive mere sikker og flydende i sin læsning. Barnet skal læse meget, og det skal læse længere og forskellige slags tekster.
Selvom dit barn kan læse selv, bør barnet indimellem læse højt for dig. Det giver barnet mulighed for at lytte til egen læsning og blive opmærksom på læsefejl og misforståelser.
Derudover skal barnet blive mere bevidst om egen forståelse og eget udbytte af teksten. Når dit barn stiller spørgsmål til teksten før, under og efter læsningen og kommer med bud på svar, lærer det at forholde sig til indholdet og forståelsen af det læste.