Sydøstskolen

Underviser-/
vejleder-
kompetencer:                              

Særlige
kompetencer:                                

Handleplan progression:

Trin 1: Vi er lige begyndt.
Trin 2: Vi er godt på vej.
Trin 3: Vi har en færdig
             handleplan

Fokusområder i handleplanen:

Metoder i brug:

 Bagterp:

  • To læsevejledere
  • En IT-mand (LST)
  • To Alkalær

Bagterp:

  • Opsporing af ordblinde.
  • Ordblindemorgenhold for udskolingen.
  • Brugen af LST og generelt IT for ordblinde i undervisningen
  • Klassekonferencer hvor vi vender hver elevs faglige niveau og sociale trivsel.
  • Små hold med intensiv læsetræning/ordblindeundervisning.
  • IT-kursus for forældre med ordblinde børn.
Bagterp: 

Trin 2
Bagterp:
  • Testplan for alle faser, herunder risikotest for ordblindhed,
  • Udarbejdelse af meddelelsesbøger med fagligt fokus: ordblindhed, læsevanskeligheder og sprog/talevanskeligheder
  • Læseløft
  • Ordblindeundervisning.

 Bagterp:

  • CampOrd
  • CampStavning
  • Alkalær
  • Bogstav/lyd læsetræning
  • LST-strategi (AppWriter og diverse mobil apps)
  • Parallellagt undervisning på årgange
  •  Læsestrategier

Muldbjerg:

  • En læsevejleder
  • Alkalær - indskolingsteam
  • En ordblindelærer
  • En It-vejleder (LST)
  • Desuden indgår PLC i vores ordblindeteam

Muldbjerg:

  • Ordblindeteam-samarbejde
  • LST-patrulje
  • Ordblinde cafe
  • Aftabuisere dysleksi

Muldbjerg

Trin 1½ + elevhandleplan for spriftsprogsvanske-
ligheder

Muldbjerg:

  • Systematik
  • Testplan, Elevhandleplaner på skriftsprogsområdet
  • Overlevering - lærerteam
  • Forældreinformation

Muldbjerg:

  • Individuel læsevejl.
  • Alkalær
  • Bogstav/lyd træning
  • VASK
  • LST-strategi (Appwriter + div. mobil apps)
  • Læsetræning / gentaget læsning
  • Læsestrategi
  • Direkte stavning