Nordvestskolen

Handleplaner

Underviser-/
vejleder-
kompetencer:                                                                                  

Særlige
kompetencer:                                

Handleplan 
progression:                                

Fokusområder i handleplanen:

Metoder i brug:

Højene:

  • To læsevejledere
  • En logopæd.

Højene:

  • Opsporing af ordblinde
  • Brugen af IT for de ordblinde
  • Kursus for både elever og forældre i brugen af IT hjælpemidler
  • Tidlig læseindsats

Højene:

Trin 2
- Vi er godt på vej.

Højene:

  • Testplan ordblindhed og læsning
  • Elevhandleplan
  • Overlevering
  • Læseløft
  • Læsekursus
  • Lydkursus

Højene:

  • Læseløft
  • Læsekursus
  • Lydkursus
  • Gentaget læsning
  • Læsestrategier

Bjergby

  • En læsevejleder

Bjergby:

  • Opsporing og opfølgning af ordblinde.
  • At arbejde dialogisk med det enkelte barn ift. at være ordblind og have et sundt selvbillede.
  • Klassekonferencer.
  • At lære børnene at mestre og anvende LST både i og udenfor skolen.

Bjergby:

Trin 2/3
- Vi har en handleplan, som vi justerer på i begyndelsen af hvert skoleår.

Bjergby:

  • Klassekonference i alle klasser.
  • Chipstest 0.kl.
  • Risikotest for ordblindhed-UVM i 1.kl.
  • LST igangsættelse i 3.- og 4. klasse.
  • forældrekursus vedr. LST.
  • Læseprøver 1.-5.kl.
  • DVO 3.kl.
  • Ordblindetest senest 4.kl.
  • Overleveringmøde og overleveringspapir vedr. overgang til Højene Skole.
  • Særlig fokus og kursus vedr. LST til ordblinde elever i 6.kl.

Bjergby:

  • Lyd til Lyd forløb på et mindre hold
  • Tapping
  • Individuelle LST- forløb og forløb på mindre hold (Appwriter og mobil apps)
  • Ordblinderisikotest /ordblindetest/testbatteriet
  • Selvindsigt og mestringsteknikker. Dialog om at
    hvad læsevanskelighed er.
  • Co-teaching.
Lundergård
  • To læsevejledere

Lundergård: 

  • Tidlig indsats
  • Klassekonferencer - hvor vi gennemgår alle elever sammen med dansk-og matematiklærererne
  • IT-kursus for ordblinde børn og deres forældre
Lundergård

Trin 2
- Vi er godt på vej.

Lundergård:

  • Testplan for alle faser, herunder risikotest for ordblindhed
  • Testplan for ordblindhed og efterfølgende procedure for elev, forældre
    og kollegasamarbejde
  • Testplan for læsning
  • Læsekursus
  • Læseløft
  • Lydkursus

Lundergård:

  • Læseløft
  • Læsestrategier
  • Lydkursus
  • Gentaget læsning